Telefon   +48 607 462 356

Mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Co reguluje kodeks pracy?

Znajomość przepisów prawnych jest bardzo przydatna. Każdy pracodawca i pracownik powinien posiadać więc przynajmniej podstawową wiedzę z zakresu kodeksu pracy.

Jakie informacje zawiera kodeks pracy?

Kodeks pracy to zbiór przepisów mówiących o prawach i obowiązkach obu stron – pracodawcy i pracownika. Składa się on z piętnastu działów.

Poszczególne części mówią o:

  • sposobie zawierania umów i przepisach, jakie je regulują,
  • okresie wypowiedzenia dla poszczególnych umów,
  • wynagrodzeniu, okresie choroby, emeryturze, a nawet odprawie pośmiertnej,
  • urlopie, jego długości, różnych jego rodzajach,
  • regulaminie pracy i środkach, jakie może wykorzystać pracodawca, by nałożyć na pracownika karę,
  • odpowiedzialności materialnej pracowników,
  • czasie pracy, długość przerwy, wynagrodzeniu za nadgodziny, pracy w nocy, niedzielę i święta,
  • prawach kobiet w ciąży, o zasadach urlopu macierzyńskiego i wychowawczego,
  • zatrudnianiu młodocianych,
  • bezpieczeństwie pracy i obowiązkach pracodawcy, które z tego wynikają,
  • układach zbiorowych,
  • postępowaniu w przypadku roszczeń w stosunku do pracodawcy.

Dlaczego warto znać kodeks pracy?

Znajomość przepisów kodeksu pracy jest podstawą dla każdego, kto rozpoczyna swoją przygodę na rynku pracy. To gwarancja tego, że znamy swoje prawa, ale również jesteśmy świadomi obowiązków.

Zdarza się jednak, że sama znajomość przepisów nie wystarczy. W trudniejszych sytuacjach konieczne może okazać się skorzystanie z pomocy adwokata w Płońsku, który będzie reprezentował nas na drodze sądowej. Takie sprawy mogą dotyczyć m.in. ustalenia stosunku pracy, przywrócenia do pracy, uznania wypowiedzenia za bezskuteczne, odszkodowania za niezgodne z prawem zwolnienie z pracy,  dyskryminacji, mobbingu, wypadku przy pracy i chorób zawodowych, ubezpieczeń społecznych.

Obsługa prawna z myślą o kliencie